|
|
Här är du:
TULL-KUST
»
Tullrådet 2009
»
Arbetsmiljön på bron i fokus
|
|
|
Arbetsmiljön på bron i fokus
Publicerad: Torsdag 18 juni, kl. 17:45
Den 5 maj 2009 bestämde sig det lokala huvudskyddsombudet Jan Martinsson tillsammans med sina lokala arbetsmiljöombud för att utnyttja arbetsmiljö-lagen 6 kap § 6A
och efter samråd med arbetsmiljöverket att stoppa arbetet på Lernacken/Öresundsbron där c:a 22 000 bilar passerar in om dygnet.
Detta bestämdes efter ett flertal påtryckningar från kollegor och arbetskamrater som varje dag tvingas att stå i denna ytterst osäkra arbetsmiljö, trots löften
från arbetsgivaren om att säkerheten går före verksamhetsmålen.
I en skrivelse som skickades till arbetsmiljöverket, arbetsgivaren och det nationella huvudskyddsombudet ställdes tre krav:
- Ordentliga hastighetsnedsänkande gupp, s.k. snokar.
- Gummimattor att stå på p.g.a. knä- och ryggbesvär på tjänstemännen som arbetar där.
- 11+ 1 utbildade tjänstemän, 22 st. filer in från Danmark.
Det tredje kravet om 12 tjänstemän ställdes just för tiden mellan kl. 16:00- 19:00 eftersom trafiken över bron är som mest intensiv då. Tiden då arbetsgivaren
senast var tvungen att åtgärda kraven sattes till den 10 juni.
Därefter inleddes en nervös väntan för alla inblandade. Någon omedelbar reaktion från arbetsgivaren kom inte. Den 15 maj 2009 ringde en handläggare från arbetsmiljöverket
och sa att arbetsgivaren skulle komma att ta kontakt med huvudskyddsombudet för att bestämma ett möte, vilket också blev av den 20 maj.
Arbetsgivarrepresentanter framförde då en ursäkt för att det ansetts nödvändigt att ta till så drastiska åtgärder men meddelade att man avsåg att tillgodose alla krav
även om båda parterna insåg att det tredje kravet skulle bli svårt att tillgodose. Man bör ha klart för sig att parterna varit överens om att arbetsmiljön på bron har
varit under all kritik sedan många år tillbaka, men ytterst lite har blivit gjort.
Den 1 juni 2009 hölls ett möte i arbetsmiljökommittén på Huvudkontoret i Stockholm, där frågan kom upp. Processägaren redogjorde för vilka åtgärder man tänkt genomföra.
Krav ett och två såg man inga problem med men beträffande det tredje kravet framfördes frågetecken om huruvida detta var hänförligt till säkerheten. Man kunde uppfatta
det som om han tyckte att det var ett politiskt ställningstagande och inte ett arbetsmiljömässigt ställningstagande. Huvudskyddsombudet redogjorde för hur han såg på
det, alltså ett rent säkerhetsmässigt perspektiv.
Massmedia visade ett mycket stort intresse för frågan om arbetsmiljön, inte minst kom flera tulltjänstemän att intervjuas vilket gav extra legitimitet till drivandet
av frågan om arbetsmiljön.
Nya "snokar" vid Öresundsbron.
Den 10 juni var samtlig lokalpress samt SVT och TV4 närvarande. Det kunde konstateras att nya s. k. snokar låg på plats, gummimattor fanns också på plats, väl tilltagen
personal där personalstyrkan kunde uppskattas till över 20 tjänstemän. Arbetsgivaren gjorde stor ”show” av detta eftersom alla resurser i Skåne fanns på bron den här
dagen. CBRN-bilen, scannerbussen samt ett otal målade tjänstefordon som på ett mycket proffsigt sätt stod uppställda för beskådande av media, tjusigt. Samtidigt pågick
även en mycket stor polisrazzia så tullens kontrollplats var överbelamrad av olika sorters tjänstefordon, imponerande.
I detta ”cirkus benneweiss” skulle arbetsmiljöombuden försöka att göra ett kvalificerat arbete och bedöma mattor, snokar och dessutom räkna manskapet vilket inte var
gjort i en handvändning. Efter ungefär en och halv timme och efter samråd med varandra beslöts att godkänna åtgärderna som arbetsgivaren genomfört. Svidande kritik
framfördes av personalen på plats - ”de sämsta snokar man nånsin sett”. Från arbetsgivarhåll bemöttes kritiken med utfästelser om att detta inte var vägs ende utan
början på ett mer effektivt arbetsmiljöarbete på bron, vilket känns igen och sagts förr, således inget nytt.
En liten anekdot, mitt när arbstmiljöombuden håller på och ligger ner på alla fyra för att undersöka snokar och mattor i brobizz-filen, när det var som allra mest trafik,
stoppas en bil, två tulltjänstemän leder ut en kraftigt berusad chaufför. Det 54:e ingripandet på ett halvår, vilket fick till följd att en enorm kö uppstod, ett
riktigt trafikgytter.
Vid 18-tiden, när skyddsombuden lämnade bron, media mer eller mindre hade försvunnit, det mesta hade lugnat ner sig, vädret hade ändrat sig från sol till regn och
blåst, ja, då kan vi se resultatet på de foton som finns i detta reportage - skrämmande.
Jan Martinsson
|
|
|
|
|
|
|
|